Velge riktig kølle for banen man spiller på

getImageGolfer velger en golfkølle, grep, og hjerneslag passende til avstand:

1: Drive eller “full gang” brukes på utslagsstedet og fairway.

2: Chip eller “halv-swing” brukes for relativt korte avstander i nærhet av green.

3: Putteren brukes på korte avstander, og til skudd på eller i nærheten av green.

Etter å ha valgt en kølle for å produsere den ønskede avstanden, legger spilleren ballen til rette ved å ta sitt standpunkt ved siden av den (unntatt når ballen ligger i et hinder) og setter køllen bak ballen. Han/hun tar deretter armene og overkroppen vekk fra ballen, og begynner deretter sin swing. Han/hun bringer så køllehodet ned og rundt for å treffe ballen. En skikkelig golfswing er en kompleks kombinasjon av bevegelser, og små variasjoner i holdning eller posisjonering kan utgjøre en stor forskjell i hvor godt ballen blir truffet, og hvor rett den flyr. Det generelle målet når en spiller gjør en full sving er å drive køllehodet så fort som mulig og samtidig opprettholde en enkelt “flyt” av bevegelse med klubben og køllehodet, for å sende køllehodet inn i ballen i den ønskede retning, og med køllehodet pekende i den retningen under hele slaget. Dette er en kombinasjon der hvor bare millimetere kan avgjøre om du får et godt eller dårlig slag.

En profesjonell spiller vil likevel i 98 % av tilfellene være i stand til å plassere ballen i en gunstig posisjon inne på banen. Imidlertid vil det skje at ballen havner utenfor banen eller i rough eller sand, og da vil spilleren kreve mange flere slag til hullet, og er så godt som ute av en topp 10-konkurranse. Banens karakter fra tee til hullet kan øke eller redusere bære- og rulleavstand. Skarpe svinger eller farer kan kreve golfere til å “legge opp” på fairway for å endre retning eller fare for å bli truffet av andre baller. Disse hensynene vil påvirke hvordan en golfspiller vil spille hullet, uavhengig av total avstand fra tee til green, og må inkluderes i en bestemmelse av pari.